Vi har pratat skridskor och klubbor med Patrik Granlund på TRUE Hockey

TRUE Intervju.jpg

I över 20 år har andra hockeyaktörer anlitat TRUE Hockey att designa, utveckla och tillverka över 2 miljoner klubbor. Deras specialtillverkade och specialanpassade skridskorna används av över 65% av NHL-målvakterna och nästan 200 spelare. Men vad är egentligen hemligheten bakom deras produkter? Damhockey.se har pratat med Patrik Granlund, European Marketing Manager på True Hockey, om varumärket, planerna framöver och hans egna hockeykarriär.

Granlund TRUE Hockey– Visst har jag spelat hockey, det är en förutsättning för att orka hålla sig kvar i branschen. Skämt o sido, jag har spelat sedan barnsben men har succesivt lagt ner satsningen allt eftersom familj och jobb tagit allt mer tid. Jag försöker dock hålla i det lite fortfarande och försöker vara på is med jämna mellanrum. Min moderklubb är Lysekils Hockeyklubb och har efter det huserat runt i några div 2 klubbar i mellersta och södra Sverige. Bättre story än så blir det inte.. nästa fråga, säger han när vi når honom på kontoret.

Kan du berätta lite om dina arbetsuppgifter som European Marketing Manager på True Hockey?

– Organisationen i Europa är fortfarande i sin vagga vilket gör min roll väldigt varierande med en mix av försäljning och marknadsföring. Jag får vara med och forma organisationen och mycket handlar om att stötta våra säljare, distributörer, samarbetspartners och återförsäljare runt om i Europa och ge dem rätt förutsättningar för driva varumärket och försäljningen framåt. Men även såklart arbeta med ren marketing genom både ägda och köpta kanaler, influensers samt sponsring och sätta upp en plan för detta på europabasis.

Trots att ni i över 20 år designat och utvecklat klubbor åt andra hockeyaktörer så känns det lite som att ni hållt er lite bakom de stora aktörerna. Och det är först nu de senaste åren ni verkligen börjat synas. Var det ett medvetet val att ha en tillbakadragen roll från början?

– TRUE Hockey lanserades officiellt 2014 som ett konsument-varumärke, men hockey var som du nämner inte något nytt för True Sports (tidigare TrueTemper, namnbyte för koncernen skedde i augusti i år). Vi gick in på konsumentmarknaden som en av de mest erfarna aktörerna inom design, utveckling och tillverkning av hockeyklubbor. Det är en viktig del av vilka vi är idag och var ett viktigt meddelande när företaget lanserades.
År 2000 inrättades True Tempers hockeydivision med uppdraget att föra företagets hängivenhet till material av högsta kvalitet vidare från golfen till isen. Följande 14 år lät ledande varumärken TRUE HOCKEY tillverka över 2 000 000 klubbor. (Sherwood och ccm för att nämna 2 av de största) Klubbor som har används av otaliga NHL-proffs.
Detta är förklaringen till varför det tagit fart och blivit mer uppmärksammat just de senaste åren.

Utvecklingen av både skridskor och klubbor har gått väldigt fort. Vad är det som skiljer Era produkter från andra stora aktörer?

– Om vi börjar med våra klubbor så är det nog vår erfarenhet och det faktum att vi äger våra egna fabriker det som särskiljer oss mest från våra konkurrenter. Det ger oss full kontroll över produkten, från produktutveckling till produktion och distribution. Vi säkerställer, genom tätt samarbete med fabrikerna, att det är samma produkt som kommer i händerna på spelarna som testats fram i vårt utvecklingscenter.
Gällande skridskor så förvärvade vi en skridskofabrik i Winnipeg, tidigare VH Footwear, under slutet av 2016. VH tillverkade en handgjord, helt kundanpassad skridsko som är gjuten efter en kopia av kundens fot. Det unika i tillverkningsprocessen är att skridskon byggs inifrån och ut, alltså man börjar med materialen närmast foten istället för att försöka forma en färdig sko efter en specifik läst. VHs ägare, head engineer och fabrikschef är kvar i bolaget och genom försäljningen till oss har kapaciteten ökat från 1-1,5 par skridskor om dagen till ca 350 par i veckan.

Hur mycket går det egentligen att fortsätta utveckla en klubba? Är inte allt som går att göra redan gjort?

– Marknaden kräver hela tiden bättre och lättare klubbor och så länge efterfrågan finns kommer hela tiden lättare material tas fram och testas av alla ledande varumärken. Elitklubbor för seniorer väger idag ca 380-410 gram, beroende på konstruktion, men jag blir inte förvånad om vi inom ett par år ser klubbor runt 340-350 gram.

Sedan ni köpte VH Footwear Inc.2017 och lanserat Custom Fit Center Experience kändes det som att TRUE tog fart på riktigt. Kan du berätta lite mer om Custom Fit Center Experience?

– Custom fit center är benämningen på de återförsäljare som lever upp till våra högt ställda krav och som har vårt förtroende att sälja våra skridskor. De skall genomgå ett utbildningsprogram innehållande allt från Scanning av fötter, orderläggning, värmning av skridskor och teknisk kunskap av skridskon.
Dels för att de själva skall känna sig trygga att förmedla och sälja vår kärnprodukt, men främst för att kunden skall få en premium upplevelse vid order av en premium produkt. Det är en stor investering för våra kunder och det är viktigt att allt blir rätt.

Ungefär 65 % av målvakterna i NHL använder Era skridskor och nästan 200 spelare? Ett kvitto på att ni tagit fram en bra produkt naturligtvis.

– Faktiskt så har vi nu hoppat upp över 70% nivån och vi ser en fortsatt ökning. Vi når nog inte upp till 200 på totalen ännu men innan säsongen är slut är vi förhoppningsvis där. Just nu ca 150 spelare i NHL och drygt 100 i KHL.

Damhockeyn och främst SDHL har fått ett rejält uppsving och även NWHL över i Nordamerika. Vet du några kvinnliga spelare som använder er skridsko?

– Jag har noterat att en hel del, främst utländska spelare, har TRUE skridskor i SDHL.
Detta kan nog lättast förklaras med att andra marknader är mer liberala när det gäller spelarnas valmöjlighet av skridskor medans den svenska marknaden är väldigt konservativ och många föreningar är låsta att spela med ett specifikt varumärke. I SDHL får dock oftast de som kommer hit med TRUE oftast fortsätta spela med dem även om föreningen sitter i ett avtal med annan leverantör. Jag tror på sikt att även SHL och övriga serier i Sverige kommer bli mer liberal på detta område. Skridskor är så individuellt och en så viktig del av spelarens utrustning och bör kanske få väljas fritt?

Män och kvinnors fötter skiljer ju sig en del och det känns som att marknaden enbart består av skridskor gjorda för män? Eller vad säger du?

– Både ja och nej, en del elitskridskor kanske kan vara väl hårda för en kvinnlig spelare som väger 60-80 kg. Samtidigt finns det en mängd olika modeller och läster ute på marknaden. Vill man vara helt säker på att få bästa möjliga passform och prestanda skall man såklart blicka mot TRUE.

Ni har en slogan: We’re obsessed with being the best. That’s TRUE. Är det vad varumärket står för? Att ni ska vara bäst?

– Företaget har varit marknadsledare inom golfindustrin i över 100 år och hela tiden varit innovationsdrivet. När beslut tas att gå in på nya marknader, hockey 2000, lacrosse några år senare och nu senast baseboll är det just den slogan som blir ledorden.
Vi vill helt enkelt kunna bidra med något nytt och innovativt som driver den specifika sporten framåt.

Ni växer runt om i världen men även i Sverige där ni nu öppnat upp ett europeiskt huvudkontor i Göteborg? Hur ser framtiden ut för TRUE Hockey tycker du och har ni några nya spännande projekt på gång?

– Det stämmer, nu sker en satsning på Europa och målet är att upprepa (och förfina) resan vi gjort som varumärket i Nordamerika de senaste 4-5 åren. Att ha kontoret på en nyckelmarknad som Sverige betyder mycket för företaget och det visar att vi menar allvar med vår satsning.

– Vi kommer under November månad (15:e) att kliva in i hjälmkategorin genom lanseringen av vår Dynamic 9 pro Helmet. Det är en hjälm som är framtagen tillsammans med det svenska företaget MIPS AB och inkluderar deras patenterade BRAIN PROTECTION SYSTEM.

Mer om den hjälmen läser ni såklart om här på Damhockey.se!