Ta en chansning – det kommer löna sig

Publiksiffror är alltid en intressant sak att diskutera. I SDHL är demt väldigt varierande med allt från 53 till 1137 på en match mitt i serielunken. Det ständiga diskussionsämnet är ”hur ska vi få upp publiksiffrorna?” Vissa föreningar gör mer för att det ska hända, medan vissa inte gör lika mycket. Personligen så tycker jag att det är konstigt att inte alla klubbar i alla fall försöker, självklart har klubbarna olika förutsättningar för det, men alla kan göra sitt bästa utifrån sitt. Många som ser en match i SDHL för första gången upptäcker att det är ofta minst lika underhållande som herrhockey. Genom att behandla damlaget i föreningen som vilket herrlag som helst så kommer publiken att inse att det är självklart att stötta där också. Så är det i Luleå.

Jag kommer nu att prata om publik- och fanskulturen i Luleå för att det är den jag känner till bäst eftersom jag spelat där flest säsonger. Med det vill jag understryka att jag vet att det är många klubbar som gör väldigt bra jobb och verkligen försöker, men där jag inte känner till arbetet lika bra.

Luleå hade pengar, det är en förutsättning, men de hade också mod att chansa och säga till fansen att ”nu har vi ett damlag, deal with it.” Med marknadsföring, reklam, exponering i exakt samma utsträckning som för herrarna, intron i samma stil men med egen prägel skapades ett klimat där det inte var någon skillnad. Det fanns tvivlare såklart, men som med små enkla medel och med små små steg, vanns över till den ljusa sidan. Med nyheter och första-gången-grejer som de båda a-lagen delade på, visades att damerna förtjänar lika mycket strålkastarljus som herrarna. Allt detta kommer från en enda chansning; ”ska vi våga satsa på damerna?” Svaret var tveklöst ja utan att de visste hur det skulle tas emot. Idag några år senare så finns det små tjejer och killar i Luleås stad som skriver till spelarna i damlaget och önskar att de kan komma på deras födelsedagskalas, fansen vet vilka som spelar i alla kedjor och herrspelarna twittrar om att folk ska gå på damlagets matcher. Jag vill tro att detta är några av de stora anledningarna till att Luleås befolkning en fredagskväll väljer att gå och se damlaget spela, istället för att se på Idol. Även för att de vet att det spelas match också, det kan ju vara avgörande.

Kommer tillbaka till varför jag inte vet hur de andra föreningarna jobbar. Det är jättebra att klubbar arrangerar en fokusmatch här och en vi-ska-slå-publikrekordet-match där, men det ska vara lika mycket engagemang och kiosker öppna en vanlig söndagsmatch i november också. Våga visa er, våga marknadsför era damer på EXAKT samma sätt som ni marknadsför herrarna, gör ingen skillnad. Var inte rädda för hur era fans ska ta emot det, för tar de inte emot ett damlag med lika öppna armar som de tar emot herrlaget, vem vill ens ha dem som fans då?

Ha det bäst,
/Rebecca.