Göteborgs svar efter Östbloms uttalande: ”Ett bevis på okunskap”

ghc

Mats Bekkevold

Igår skrev vi om Olof Östblom som riktade kritik mot den finska landslagsspelaren Ronja Savolainens uttalande om förbundets satsningar. Han menade bland annat att ”Direkta kopplingen ekonomiskt stöd och sportslig framgång är inte given.”

Något som nu fått SDHL-klubben Göteborg HC att ge sig in i debatten. På sin hemsida skriver man:

Svenska ishockeyförbundets Olof Östblom till SVT om damhockey:
”Direkta kopplingen ekonomiskt stöd och sportslig framgång är inte given.”

Göteborg HC delar inte denna uppfattning och vi ser det som ett bevis på okunskap. Tänk er ett läge där man tar bort lönerna i SHL och låter spelarna betala sin egen utrustning etc. Hur länge skulle herrhockeyn hålla samma standard som idag?

Göteborg HC menar att: – Självklart skapar pengar bättre förutsättningar och mer resurser gör att träning och utveckling av spelarna blir bättre!

Vi behöver starka företag som stödjer finansiellt och vill göra skillnad i Svensk Damhockey. Spelare och tränare vill mer än det som är möjligt idag och svenska ishockeyförbundet behöver inte försvara sig med tramsiga argument som fördummar svensk ishockey. Jämställd idrott borde vara en självklarhet – så är det inte idag.